طرز تهیه کماج خانگی و رژیمی بدون فر

کماج یکی از شیرینی‌های مطرح ایرانی است که در هر ناحیه از کشور به شیوهٔ خاصی تهیه می‌شود. به همین دلیل این شیرینی ظاهر و دستور‌العمل‌های متفاوتی دارد. ما امروز قصد داریم در بین انواع مختلف این شیرینی، نوع خانگی و رژیمی آن را به شما آموزش دهیم. طرز تهیه این شیرینی بسیار ساده است و می‌توانید آن را بدون فر نیز در خانه تهیه کنید. در ادامه با ما همراه باشید تا با مراحل پخت این شیرینی محبوب به شیوهٔ خانگی و رژیمی آشنا شوید.

مواد لازم برای تهیهٔ کماج خانگی و رژیمی

آرد برنج و آرد گندم از هر کدام نصف پیمانه
تخم‌مرغ ۲ عدد
گلاب ۲ قاشق غذاخوری
آب ولرم ۱/۲ پیمانه
شکر سفید ۱/۴ پیمانه
روغن مایع ۱/۴ پیمانه
شیر ۱/۴ پیمانه
بکینگ پودر ۱ قاشق مرباخوری
وانیل ۱/۸ قاشق چایخوری
زعفران ۱/۴ قاشق مرباخوری
عصارهٔ هل ۱ قاشق غذاخوری
آب جوش نصف استکان

 

طرز تهیه کماج خانگی و رژیمی

ابتدا تخم‌مرغ‌ها را در ظرفی شکسته و به همراه شکر و وانیل به مدت ۲ الی ۳ دقیقه هم بزنید. هم زدن را تا جایی ادامه دهید که تخم‌مرغ از حالت لختی خارج شده و شکر به خوبی در مواد حل شود. در ادامه زعفران دم‌کرده را با آب ولرم و گلاب به مواد اضافه کنید و مجدد مواد را هم بزنید تا به خوبی با یکدیگر ترکیب شود. در مرحلهٔ بعد روغن مایع را به همراه شیر به مواد اضافه کنید و کمی آنها را با مواد ترکیب کنید.

مخلوط دو نوع آرد برنج و گندم را به همراه بکینگ پودر ۳ بار الک کرده و با لیسک آن را با محتویات داخل ظرف ترکیب کنید. از یک تابهٔ دو طرفه استفاده کنید و داخل آن کاغذ روغنی قرار دهید. آن را روی شعلهٔ متوسط گاز قرار داده و یک شعله پخش‌کن زیر آن بگذارید تا حرارت به خوبی به همهٔ بخش‌های تابه برسد. حالا مایع کماج را داخل تابه بریزید و به مدت ۳۰ دقیقه آن را روی حرارت بگذارید. سپس تابه را برگردانید تا به مدت ۱۵ دقیقه سمت دیگر کیک نیز پخته شود.

منبع: https://acas.media/8169/طرز-تهیه-کماج-خانگی-و-رژیمی-بدون-فر/