۱۴ نکته درباره آپارتمان‌نشینی که باید رعایت کنیم

با گذشت بیش از ۴ دهه از ورود پدیده آپارتمان‌نشینی به کشور هنوز هم آپارتمان‌نشینان با مشکلاتی بسیار زیادی روبرو هستند. مشکلاتی که گاه آنقدر بالا می‌گیرد که باعت طرح شکایت و بهم خوردن رابطه همسایه‌ها با یکدیگر می‌شود. خوب است که آدم‌ها قبل از اینکه تصمیم بگیرند خانه دربست و راحتشان را رها کنند و به آپارتمان‌نشینی رو آورند کمی از قوانین و بایدها و نبایدهای زندگی در آپارتمان‌ها و مجتمع‌های بزرگ آگاه شوند. در ادامه برخی از این قوانین را خواهیم خواند.

استفاده از مشاعات

مشاعات ساختمان به مکان‌هایی مشترک یک ساختمان گفته می‌شود. مطابق قانون همه افراد ساکن در ساختمان اجازه استفاده از این مکان‌ها را دارند اما باید نکاتی را در زمان استفاده رعایت کنند. قصد دارید وسیله‌ای را در پشت‌بام یا پارکینگ بگذارید؟ می‌خواهید برای تزئین راهروی مقابل واحدتان وسیله‌ای قرار دهید؟ ماشین ندارید و قصد اجاره یا فروش پارکینگ‌تان را دارید؟ قصد استفاده ار آب و برق مشاعات را دارید؟ در پاسخ به همه این سوال‌ها باید بگوییم که شما با انجام دادن هر کدام از این کارها باید اجازه تمامی اهالی ساکن در ساختمان را داشته باشید و استفاده شما از مشاعات نباید به گونه‌ای باشد که موجب آزار و اذیت دیگران شود.

تعمیر ساختمان و تغییر در نمای ساختمان

از نمای ساختمانتان خسته شده‌اید و دوست دارید آن را مدرن کنید. رنگ دیوارها و کاشی راه‌پله‌ها برایتان خسته کننده شده است و دوست دارید آن را تغییر دهید؟ برای این کار نمی‌توانید و نباید یک کلنگ و سطل رنگ بردارید و خودتان به تنهایی دست به کار شوید. یادتان باشد برای تغییر و تعمیر در نمای ساختمان و یا قسمت‌های داخلی باید جلسه‌ای میان اعضای آپارتمان تشکیل دهید. پیشنهاد خود را مطرح کنید. شاید اعضای دیگر هم با پیشنهاد شما موافق باشند. با مطرح کردن و گرفتن نظر موافق دیگر اعضا شاید نیاز به گرفتن مجوز هم داشته باشید. پس بی گدار به آب نزنید و برای انجام هر کاری که به قسمت‌های مشترک ساختمان مربوط است دیگران را مطلع کنید. هزینه تعمیرات هم باید به صورت مساوی و بین تمام ساکنان تقسیم شود.

منبع: https://acas.media/7904/14-نکته-درباره-آپارتمان%e2%80%8cنشینی-که-باید-ر/